Hoe een tussenkop je bezoeker helpt
Wake-up call: 99% van je bezoekers leest je webtekst niet. Ze scannen je pagina, op zoek naar het antwoord op hun vraag. Heeft je pagina te weinig tussenkoppen? Dan verlies je bezoekers!
Wat is een tussenkop?
Dat zinnetje hierboven ‘Wat is een tussenkop’. Dat is een tussenkop. Ook wel subkop of paragraafkop genaamd.
- Je bezoeker herkent de tussenkop aan het grotere lettertype dan de tekst eronder
- Google herkent de tussenkop, omdat er <h2>, <h3> of <h4> omheen staan
- Voor mens en zoekmachine heeft een goede tussenkop hetzelfde effect: hij trekt aandacht. En zorgt voor structuur
Waarom gebruik je een tussenkop?
Simpel: om je bezoeker te helpen vinden wat hij zoekt. Dankzij tussenkoppen kan hij jouw pagina scannen. En wordt de kans hij slaagt op jouw website een stuk groter.
Pro-tip: maak van al je tussenkoppen samen de ‘inhoudsopgave’ van je pagina.
Als je bezoeker alleen de tussenkoppen van boven naar beneden leest, weet hij binnen enkele seconden in welke paragraaf hij zijn antwoord kan vinden.
Checklist voor een goede subkop
- Visueel opvallend voor je bezoeker
- De juiste html-opmaak (h2, h3 etc.) voor Google
- Maakt duidelijk waar de tekst eronder over gaat.
- Niet te lang. Een tussenkop van 13 woorden past op een 28 inch-scherm op twee regels. Maar als je dan op een iPhone 7 gaat kijken … 😬
- Geen punt op het einde. Tenzij dat jouw huisstijl is natuurlijk
- Niet onderstreept / underlined! Want een lijntje onder je subkop suggereert dat het een linkje is
- Je bezoeker waardeert creativiteit of humor. Als dat bij jouw merk past natuurlijk. Google waardeert relevante zoektermen
Mijn advies: gebruik een tussenkop na elke 50 tot 100 woorden tekst.
Hoeveel woorden precies, hangt af van je lettergrootte en regelafstand. Ook je schrijfstijl en het onderwerp van je pagina tellen mee.
Heeft je tussenkop het juiste niveau?
Zie je dat bovenstaande tussenkop een iets kleiner lettertype heeft? Het is een ‘subsubkop’ met een <h3>-waarde. Op die manier maak ik aan jou en aan Google duidelijk dat het een onderdeel is van het onderwerp ‘Checklist voor een goede tussenkop’.
Voorbeelden van slechte en goede tussenkoppen
Stel, je hebt een webpagina over Nederlands fruit en hun gezonde eigenschappen. Een van de 5 fruitsoorten die je benoemt, is de kers. Uiteraard krijgt de paragraaf over kersen een mooie tussenkop.
Slechte tussenkoppen
- ‘De trots van Tiel’ – klinkt lekker, maar sommige bezoekers weten niet wat Tiel met kersen te maken heeft
- ‘Kersen’ – te kort: je verleidt je lezer niet. Waaróm zijn kersen zo gezond?
- ‘Kersen: rijk aan vitamine A, C en kalium en ook nog bloeddrukverlagend en goed voor je spieren’ – te lang, je lezer moet te veel informatie verwerken. Deze subkop neemt bovendien op je mobiel het hele scherm in beslag!
Goede tussenkoppen
- ‘Kersen voor minder spierpijn’ – één krachtige en voor velen wellicht onverwachte boodschap
- ‘De 5 gezonde eigenschappen van kersen’ – om je lezer nieuwsgierig te maken waarom kersen zo gezond zijn
- ‘De kers op de taart’ – als je kersen als laatste van de 5 fruitsoorten behandelt, komt dit taalgrapje extra goed over. En geef je jouw bezoeker een lach op zijn gezicht